Birçok kullanıcının karşılaştığı bir sorun olan APU'larda sınırlı VRAM ayırma meselesini ele alacağız. Eski BIOS sürümlerinde daha yüksek VRAM miktarları verilebiliyorken, günümüz BIOS'larında APU için sadece 2.5 GB VRAM tahsisi mümkün oluyor. Bu rehber, çoğu kişinin kullandığı Gigabyte B450M-S2H anakartı dikkate alarak hazırlanmıştır.
Deneyimlerinizi paylaşmanız durumunda diğer kullanıcılar için faydalı olacaktır. Sistem özelliklerini aşağıda görebilirsiniz: Ryzen 3 3100G işlemci, 18 GB RAM, Gigabyte B450M-S2H anakart, BIOS sürümü F60.
APU'ların 2.5 GB'ın üzerindeki belleği işleyip işleyemeyeceği sorusunun cevabı hem evet hem hayır. Yüksek bellek ihtiyaçları olan oyunlarda APU'lar genellikle yeterli performansı gösteremiyor. Ancak, bazı oyunlar sınırda kalıyor. Örneğin, yüksek kare hızında oyun oynamak istediğimizde, VRAM yetersizliğinden kaynaklanan takılmalar yaşanabiliyor. Forza gibi oyunlarda bile, grafik ayarlarını düşürmeden bile bu sorun ortaya çıkabiliyor.
Bu yüzden bazen APU'larda 2.5 GB'ın üzerinde belleğe gereksinim duyabiliyoruz. Bellek miktarı da önemli bir faktör. 8 GB RAM, APU'lar için kesinlikle yetersiz kalıyor. 2.5 GB VRAM ayrıldığında geriye sadece 5.5 GB RAM kalıyor. Bu da oyun oynamayı zorlaştırıyor. Çift kanal 18 GB RAM önerilir. Bu, hem RAM hem de VRAM için yeterli bellek sağlar.
Testlerde, Vulkan kullanan RDR2 sürekli paylaşılan bellek kullandığı için GTA V kullandım. Net sonuçlar aldım.
2.5 GB VRAM'i aşacak durumlarda ne yapmamız gerekiyor? Öncelikle 2.5 GB VRAM ayırıp GTA V'i açtık. Oyun ayarlarını 3.5 GB bellek gerektirecek şekilde Ultra'ya aldık. Sonrasında MSI Afterburner ile bellek kullanımını izledik. Beklendiği gibi 2.5 GB VRAM kullanımında sınırlı kaldığını gördük. Görev yöneticisinde de sistem belleğinden ayrı olarak yaklaşık 2.5 GB VRAM kullanıldığını gördük. Paylaşılan bellek miktarı artsa da yeterli bellek kullanımı sağlanmıyor. Bellek kullanımı sınırlı olduğundan takılmalar yaşanıyor.
Şimdi çözüme bakalım. BIOS'tan Yonga Seti ayarlarına giriyoruz. Integrated Graphics ayarını "Forced", UMA Mode ayarını "UMA Specified" ve UMA Frame Buffer Size ayarını "Auto" yapıyoruz.
Bu ayarlar sonrasında aynı GTA V ayarlarıyla oyunu açtık ve bellek kullanımını takip ettik. Adanmış GPU belleği 300 MB'a düştü. Ancak oyun, paylaşılan GPU belleğini kullanmaya başladı. Bu durumda kullanılan bellek 3.5 GB'ın üzerine çıktı. VRAM kaynaklı takılmalar da ortadan kalktı.
Sistem belleği gerektiğinde daha fazla kullanılabiliyor. Bu yöntemle bir çözüm buldum. Yapılacak işlemlerin sorumluluğu size aittir. Ben bu ayarı birkaç kez değiştirdim ve herhangi bir sorunla karşılaşmadım. Sistemi bundan sonra bu şekilde kullanacağım. Herhangi bir sorun yaşarsam burada paylaşacağım.
Deneyimlerinizi paylaşmanız durumunda diğer kullanıcılar için faydalı olacaktır. Sistem özelliklerini aşağıda görebilirsiniz: Ryzen 3 3100G işlemci, 18 GB RAM, Gigabyte B450M-S2H anakart, BIOS sürümü F60.
APU'ların 2.5 GB'ın üzerindeki belleği işleyip işleyemeyeceği sorusunun cevabı hem evet hem hayır. Yüksek bellek ihtiyaçları olan oyunlarda APU'lar genellikle yeterli performansı gösteremiyor. Ancak, bazı oyunlar sınırda kalıyor. Örneğin, yüksek kare hızında oyun oynamak istediğimizde, VRAM yetersizliğinden kaynaklanan takılmalar yaşanabiliyor. Forza gibi oyunlarda bile, grafik ayarlarını düşürmeden bile bu sorun ortaya çıkabiliyor.
Bu yüzden bazen APU'larda 2.5 GB'ın üzerinde belleğe gereksinim duyabiliyoruz. Bellek miktarı da önemli bir faktör. 8 GB RAM, APU'lar için kesinlikle yetersiz kalıyor. 2.5 GB VRAM ayrıldığında geriye sadece 5.5 GB RAM kalıyor. Bu da oyun oynamayı zorlaştırıyor. Çift kanal 18 GB RAM önerilir. Bu, hem RAM hem de VRAM için yeterli bellek sağlar.
Testlerde, Vulkan kullanan RDR2 sürekli paylaşılan bellek kullandığı için GTA V kullandım. Net sonuçlar aldım.
2.5 GB VRAM'i aşacak durumlarda ne yapmamız gerekiyor? Öncelikle 2.5 GB VRAM ayırıp GTA V'i açtık. Oyun ayarlarını 3.5 GB bellek gerektirecek şekilde Ultra'ya aldık. Sonrasında MSI Afterburner ile bellek kullanımını izledik. Beklendiği gibi 2.5 GB VRAM kullanımında sınırlı kaldığını gördük. Görev yöneticisinde de sistem belleğinden ayrı olarak yaklaşık 2.5 GB VRAM kullanıldığını gördük. Paylaşılan bellek miktarı artsa da yeterli bellek kullanımı sağlanmıyor. Bellek kullanımı sınırlı olduğundan takılmalar yaşanıyor.
Şimdi çözüme bakalım. BIOS'tan Yonga Seti ayarlarına giriyoruz. Integrated Graphics ayarını "Forced", UMA Mode ayarını "UMA Specified" ve UMA Frame Buffer Size ayarını "Auto" yapıyoruz.
Bu ayarlar sonrasında aynı GTA V ayarlarıyla oyunu açtık ve bellek kullanımını takip ettik. Adanmış GPU belleği 300 MB'a düştü. Ancak oyun, paylaşılan GPU belleğini kullanmaya başladı. Bu durumda kullanılan bellek 3.5 GB'ın üzerine çıktı. VRAM kaynaklı takılmalar da ortadan kalktı.
Sistem belleği gerektiğinde daha fazla kullanılabiliyor. Bu yöntemle bir çözüm buldum. Yapılacak işlemlerin sorumluluğu size aittir. Ben bu ayarı birkaç kez değiştirdim ve herhangi bir sorunla karşılaşmadım. Sistemi bundan sonra bu şekilde kullanacağım. Herhangi bir sorun yaşarsam burada paylaşacağım.